Vattkoppor

När jag var elva år fick jag vattkoppor. Det var ett elände med fula kliande utslag under en dryg veckas tid. När inkubationstiden gått (10-14 dagar) insjuknade min pappa. Vid det laget var jag ganska pigg och hade en klar bild över sjukdomens förlopp. Jag minns att han låg i sin säng i sovrummet och mådde inget vidare, han hade fått en del utslag i ansiktet och ville helst inte visa sig.

Jag gick in i sovrummet, ställde mig vid hans säng och började en obeveklig faktaredogörelse för sjukdomens förlopp – ”nu på andra dagen är det ganska besvärligt och på tredje och fjärde dagen kommer det att bli värre”. När jag då noterade hans surmulna min och muttrandet ”det var ju inte så roligt att höra” så la jag till ”men sedan kommer det att bli bättre”.

Jag hade beskrivit förloppet som det kom att arta sig. Vattkoppor hos vuxna är en eländigt jobbig sjukdom. Då fanns ingen behandling men nu kan man till vuxna tänka sig att ge antivirusmedlet Acyklovir för att dämpa plågan.

Det här inlägget postades i Medicin. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vattkoppor

  1. solveig wanland skriver:

    Du måste ju ha varit fullständigt odräglig som barn! Men dina föräldrar borde ju ha förstått att du redan hade påbörjat din bana som läkare.

    • catarina linderius skriver:

      Såja. Nu hittade jag dig. Letade länge via worldpress.com…utan resultat…Tyckte väl det var litet storvulet – worldpress :-) WordPress skulle det förstås vara !
      Har inget direkt att säga om dina första blogginlägg – Llosa har jag inte läst ( men såg honom på Skvalan och han verkade mest rädd för Liv Ullman..) och vattkoppar har jag haft och av den fick jag ett litet minne -en liten hårfri fläck på ena ögonbrynet men det är väl killarna som ska ha viss respekt för denna sjuka. Så det jag vill säga är ( även om det nu blev en del sagt i alla fall..) Kul att du bloggar!

Kommentera

